Osoba – Wartości w programie Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
Pierwszą i podstawową wartością jest osoba.
Rodzice, nauczyciel, dziecko, każdy człowiek jest osobą ludzką i wszystko czemu program służy jest związane z uszanowaniem i godnością osoby ludzkiej.
Wychowanie, umiejętności wychowawcze doskonalone przez dorosłych poprzez uczestniczenie w programie, służą wspieraniu dziecka we wszechstronnym rozwoju wszystkich sfer życia: fizycznej, intelektualnej, emocjonalnej społecznej, duchowej, a celem jest stawanie się i bycie w pełni osobą.
Wychowanie do wolności i mądrości, poprzez stawianie dziecka w sytuacji wyboru, podejmowania decyzji na miarę jego rozwoju oraz pozwalanie na ponoszenie odpowiedzialności i naturalnych konsekwencji swoje wyboru. Wolność i mądrość – władze duchowe człowieka – traktowane są jako sposób ludzkiego postępowania, narzędzia doskonalenia się osoby.
Wychowanie do przestrzegania zasad moralnych i prawa, poprzez umiejętność stawiania granic i szanowania granic innych ludzi. Preferowanie roztropności, przewidywalności, refleksji, kierowania się realnością w działaniu.
Wychowanie do samodzielności poprzez inicjowanie lub wykorzystywanie spontanicznych wydarzeń, kiedy dziecko może wykazać swoją aktywność, inicjatywę, radość z działania, twórcze podejście do sytuacji, trudności, zadań rozwojowych. Traktowanie błędów jako informacji zwrotnej o procesie doskonalenia siebie i budowania realistycznej samooceny.
Wychowanie do sprawiedliwości rozumianej jako oddawanie każdemu tego, co mu się należy, począwszy od stałego uwzględniania wszelkich potrzeb dziecka, a w szczególności jego potrzebę bycia rozumianym. Uczenie empatii poprzez modelowanie empatycznych zachowań wobec dziecka i wszystkich ludzi.
Wychowanie do rozpoznawania i budowania własnej tożsamości w oparciu o rozpoznawanie kim jestem? Kim nie jestem? Co jest dla mnie ważne teraz i w ogóle? Co jest ważne dla innych (rodziny, grupy, wspólnoty społecznej)? Co potrafię, czego jeszcze nie potrafię? Jakie wartości są powszechne i uniwersalne?
Budowanie szacunku do siebie jako punkt wyjścia do szanowania innych osób, poprzez zwracanie uwagi na konstruktywne chwalenie i krytykowanie dziecka, uwzględniające jego niepowtarzalne i realne zaangażowanie, pracowitość, wysiłek, pilność, …
Wychowanie poprzez dialog z dzieckiem oraz eliminowanie przymusu i przemocy w relacjach dorosły – dziecko.
Photo Credit: F Delventhal