Cel szkolenia:
Jego głównym celem jest zwiększenie umiejętności wychowawczych uczestników oraz budowanie postaw wychowawczych na takie, które sprzyjają budowaniu zdrowych relacji z dzieckiem, wychowankiem oraz takie, które zapobiegają lub minimalizują występowanie zachowań problemowych, ryzykownych dzieci młodzieży. Doskonalenie umiejętności wychowawczych w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą, przezwyciężanie pojawiających się problemów wychowawczych. Nauka umiejętności porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, pogłębianie relacji z dzieckiem, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku.
Efekty szkolenia:
szkolenie przygotowuje do pracy wychowawczej z dziećmi, uczniami i młodzieżą. W ramach zajęć Uczestnicy będą ćwiczyć podstawowe umiejętności niezbędne w pracy wychowawczej: jak pomóc dziecku radzić sobie z emocjami, jak zachęcać dziecko do współpracy, jak stawiać granice i co robić zamiast karania, jak konstruktywnie rozwiązywać konflikty, jak nie etykietować, nie przypisywać destrukcyjnych ról i jak wyprowadzać dzieci z nich, jak budować prawdziwe poczucie własnej wartości poprzez konstruktywną pochwałę i krytykę oraz jak wspierać samodzielność dziecka. Wszystkie ćwiczenia przygotowane w oparciu o przykłady z codziennego życia i pracy z dziećmi i młodzieżą. Doskonalone na zajęciach umiejętności Uczestnicy będą mogli stosować w okresie między zajęciami i dzielić się rezultatami, co będzie podstawą do udzielania informacji zwrotnych przez prowadzącą. Po zakończeniu zajęć uczestnicy otrzymają zaświadczenie uczestnictwa (rodzice i wychowawcy) oraz zaświadczenia realizatora (profesjonaliści – psycholodzy i pedagodzy) uprawniające do prowadzenia zajęć według programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”.
Realizacja zajęć:
40 godzin dydaktycznych (zalecany cykl dziesięciu spotkań); liczebność grupy – 12-15 (max.) osób; metoda pracy – warsztatowa, wskazane prowadzenie przez dwóch trenerów. Uczestnicy to osoby mające własne dzieci lub pracujące z dziećmi lub młodzieżą.
Zaświadczenie może otrzymać osoba, która uczestniczyła we wszystkich zajęciach. Tylko w uzasadnionych przypadkach może to być obecność na 80% zajęć, pod warunkiem, że nieobecności nie będą na dwóch spotkaniach pod rząd.
Zakres szkolenia:
Główne bloki tematyczne realizowane w trakcie zajęć:
- Dialog, jako podstawa budowania relacji międzyludzkich i wychowania. Rola rodziny w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
- Postawy rodziców a najważniejsze potrzeby psychiczne dziecka.
- Zasady, normy, wartości, granice jako niezbędny warunek wychowania.
- Uczucia, ich rola; umiejętność rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z uczuciami. Akceptacja uczuć a korekta zachowań.
- Współdziałanie i współpraca zamiast nakazów, zakazów i innych form przymusu.
- Wychowanie do samodyscypliny przez stosowanie konsekwencji (zamiast karania).
- Rozwiązywanie sytuacji problemowych i konfliktów.
- Wspieranie dziecka w procesie usamodzielniania się.
- Destrukcyjna funkcja etykietowania, przypisywania ról i sposoby uwalniania od nich.
- Konstruktywna pochwała, jako najistotniejszy czynnik budowania realnej samooceny.
System rekomendacji:
Program „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” otrzymał od Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Ośrodka Rozwoju Edukacji przedłużenie opinii do 26 kwietnia 2022 roku jako spełniający standardy na II poziomie jakości – Dobra praktyka, zgodnie z kryteriami oceny przyjętymi w ramach w ramach Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego. Dane na temat programu zostały opublikowane przez Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii oraz Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w bazie programów dobrej jakości.
Wyniki ewaluacji programu zostały opisane na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Napisz do nas
dowiedz się więcej